Juletur til Gopollen

20-21. des 2013

Deltakere: Trond, Rolf, Arne, Einar

Sven måtte melde forfall pga begravelse.

Fredag forløp etter tradisjonelt mønster med mye god mat og hyggelig stemning. På kjøreturen oppover hadde vi nærkontakt med en elg like før bommen. Lav fart gjorde at det gikk bra, men det var jammen nære på.

Turen til Svangkampen på lørdag skulle bli minneverdig. Urbaniseringen av fjellet gjør seg gjeldende på Goppollen også. Derfor kunne vi nå følge brøyta hyttevei i starten, og denne brakte oss et godt stykke oppover på en billig måte. Der veien slutta fortsatte vi oppover ei nokså steinete renne, et stykke lenger øst enn der vi har gått før. Så kom vi opp i tåka og måtte ta GPS’en i bruk. Vi mente å ha kontroll, men kom etter hvert opp i både bratt og steinete terreng. Vi skjønte at vi hadde gått litt feil og at dette ble å bestige Svangkampen ”the hard way”. En spesiell opplevelse der tåka gjorde at det virka brattere enn det antagelig var. Men vi kom til topps uten problemer og kjørte den vanlige ruta ned igjen. Så letta tåka og vi fikk full oversikt. Da var det at vi virkelig begynte å rote. Utrolig at det går an i et terreng vi har besøkt så mange ganger, men vi dro oss altfor langt vestover og måtte gå i en stor bue tilbake for å finne rette skaret ned. For øvrig det samme som vi alltid har brukt – mindre stein der.

En fin tur ble det uansett som avslutning på et år der turaktiviteten i gruppa har vært moderat.