Budapest

23-27. september 2011

Deltakere: Trond, Rolf, Sven, Einar, Arne m/fruer

Hele Turgruppa med ektefeller deltok på denne turen som i all hovedsak var lagt opp av Rolf. Foranledningen var at Karen og Rolf allerede hadde bestilt seg tur til Budapest og så hang vi andre oss på.

Corinthia Grand Hotel var stort og fasjonabelt med fine rom og et basseng som vi benyttet oss av. Hit kom vi fredag formiddag. Hotellet var i sin tid Europas største, men ble sterkt skadet da det ble beskutt av Sovjetiske tanks under oppstanden i 1956.

Første ekspedisjon ut i byen var like etter ankomst. Einar skulle til en bestemt butikk for å kjøpe kontantkort til mobilen. Snart skilte vi likevel lag og resten av gruppa ville finne et lunsjsted. Vi tråla gjennom noen kvartaler og var nokså skuffa over at Budapest var så forsøplet. Til og med utafor hotellet lå det digre hauger med alskens skrot på fortauet. Etter en stund ramlet vi tilfeldig over restauranten Két Szerecsen som viste deg å ha fantastiske tapasretter på menyen. Den lå dessuten bare noen få minutter fra hotellet. Da det viste seg at de også serverte engelsk frokost ble den straks utropt til vårt frokoststed og her spiste vi frokost hver dag under resten av oppholdet. Vi fikk også svaret på alt søppelet i gatene. Det var den årlige ryddedagen i Budapest og i nattens mulm og mørke ville reinholdsverket fjerne alt som var lagt ut. Det stemte, og mandag morgen var byen gullende rein. Denne første kvelden spiste vi på en koselig kjellerrestaurant i nærheten av hotellet.

Lørdag gjorde vi oss kjent i byen og deltok på en Free Walking Tour. Guidene her var veldig entusiastiske og vi skulle bare betale i den grad vi var fornøyd med vandringen. Det var vi absolutt. Dette var en suveren måte å se byen på og vi gikk rundt i flere timer. Endte oppe på Gellerthøyden nord for borgen og spiste lunsj der oppe. Om kvelden spiste vi på gourmetrestauranten Gundel som skulle være turens kulinariske høydepunkt. Det var lite å utsette på det stedet, men vinene kunne vi kjøpe i butikken dagen etter for en rimelig penge.

Søndag shoppa vi først i noen digre markedshaller nede ved Donau. Kryssa over til Budasiden og gjorde en svipp innom det fasjonable hotell Gellert, men fant ut at det var hyggeligere der vi bodde. Vi fortsatte på sti opp til borgen på Gellerthøyden og ned igjen på andre siden. Spiste lunsj om bord i en restaurantbåt og Rolf stilte seg så opp i billettkø på en av turistbåtene på Donau for å kjøpe billetter til oss alle. Etter lang tids venting var han nesten kommet fram til luka, men syntes plutselig det var blitt for mange japanere der og trådte til side. Plassen ble øyeblikkelig overtatt av 50 japanere og måtte forflytte oss over til neste båt og ny kø. Til slutt kom vi om bord. Båtturen bød på fin utsikt til det storslagne Parlamentet, men var for øvrig litt kjedelig. Derimot fikk flere av oss en god middagslur i solsteiken på dekk. Middag om kvelden på en jødisk restaurant.

Mandag rusla vi i spredt orden rundt om i byen. Noen dro til folkebadet Széchenyi, andre rusla i sentrum. Om kvelden var vi på konsert i St Michaels kirke med Duna String Orchestra med solist Gabora Gyula. De framførte De fire årstider av Vivaldi, samt svisker av Mozart og Liszt. Det var en kjempeflott opplevelse. I det hele tatt var musikklivet i Budapest imponerende. Til og med gatemusikantene holdt meget høy standard. Jakten på et bra spisested brakte oss nærmere og nærmere hotellet og til slutt endte vi opp på en uteservering nesten ved siden av frokostrestauranten vår. Vi fikk god forpleining der også.

Tirsdag var det lite å få ut av siden flyet gikk nokså tidlig på formiddagen. Dermed var vi hjemme igjen i rimelig tid. Alt i alt en kjempevellykka tur.